Proiectul are în vedere realizarea unor activități educative ce vizează trei mari grupe de beneficiari: copii cu vârsta între 3 și 7 ani; copii din ciclul gimnazial; tineri și adulți care nu au finalizat 8 clase.
-
Astfel, în cadrul proiectului va fi înfiinţat un program de educaţie preşcolară, destinat unui număr de 60 de copii cu vârsta între 3 şi 7 ani. Metodele de abordare a tematicii desfăşurate în cadrul programului de educaţie preşcolară vor fi de tip activ-participativ, interactiv, centrate pe copil, activităţi pregătitoare, educative şi de orientare pentru copiii de nivelul preşcolar.
Programul de educaţie preşcolară se desfăşoară într-un spaţiu de învăţare ludică în care sunt implementate activităţi menite să faciliteze atitudinea pro-şcoală, să evidenţieze caracterul benefic al frecventării spaţiilor de învăţare, să ofere un spaţiu de interacţiune pozitivă şi constructivă între copii ce provin din comunităţi marginalizate, un spaţiu de lucru şi de învăţare securizat şi potenţator pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor şi raportarea pozitivă faţă de învăţare. -
Programul de educaţie preşcolară va fi organizat zilnic, pe parcursul a 4 ore, în care copii vor fi supravegheaţi şi antrenaţi în activităţi de învăţare ludică de animatori socio-educativi.
Participarea fiecărui copil la programul de educaţie preşcolară va fi premiată la finele fiecărui an de implementare, în funcţie de prezenţa zilnică şi a gradului de implicare în activităţi. Pentru fiecare copil va fi acordată o subvenţie anuală care vine în sprijinul familiei pentru asigurarea necesarului de îmbrăcăminte, încălţăminte, rechizite, materiale de igienă.
De asemenea, în funcţie de situaţie, va fi asigurat transportul copiilor pe o distanţă de 25 km dus-întors şi o masă pe zi sub formă de catering. -
În paralel cu demararea programului de educaţie preşcolară, se va avea în vedere organizarea de ateliere de dezvoltare şi consiliere parentală privind igiena, nutriţia sănătoasă, aportul la dezvoltarea morală, specificitatea etapelor de dezvoltare a copilului, responsabilitatea faţă de copii etc., ateliere parentale care vor fi organizate cu frecvenţă săptămânală, fiecare atelier având o durată de 4 h.
-
Tot în cadrul activităților educative se are în vedere și organizarea unor sesiuni de consiliere şi orientare şcolară, pentru 40 de copii de nivel gimnazial organizați în două grupe de lucru.
Sesiunile de consiliere, conduse de către psihologul-logoped, vor fi bazate pe nevoile pieţei muncii şi pe aptitudinile copiilor – elevilor cu scopul alegerii traseului educaţional şi al carierei. Premisa centrală este aceea de cooperare şi colaborare a elevilor, părinţilor şi şcolii într-un tot unitar pentru a genera soluţii viabile pentru elevi, deopotrivă din interiorul şcolii şi din mediul familial pentru finalizarea şcolii obligatorii şi pentru optimizarea traseului educaţional. -
Modul de desfăşurare a întâlnirilor include şedinţe de lucru cu elevii, părinţii şi cadrele didactice, acordarea de sprijin individualizat pentru elevii cu risc educaţional şi constituirea unor parteneriate cu comunitatea pentru optimizarea integrării elevilor aflaţi în afara sistemului şcolar.
În cadrul acestei subactivităţi se va aloca un timp semnificativ pentru organizarea unor ateliere de dezvoltare personală, motivaţionale care se vor desfăşura cu regularitate şi vor fi implementate etapizat.
-
Furnizarea de servicii educaţionale are în vedere și un număr de 40 de copii, din ciclul gimnazial și presupune organizarea unor acţiuni având la bază metode şi instrumente didactice şi pedagogice eficiente. Un accent sporit se va pune pe transmiterea si consolidarea unei atitudini proenvironmentale, de prețuire a mediului inconjurator, de conștientizare a consecințelor negative ale acțiunilor umane neresponsabile asupra naturii și finalmente asupra calității vieții pe de o parte și, de consolidare a atitudinii nediscriminatorii și a comportamentelor aferente.
-
Serviciile educaţionale destinate copiilor din ciclul gimnazial vizate prin proiect sunt:
– organizarea unui program tip școală dupa școală pentru elevii de ciclu gimnazial, în care copii să fie sprijiniţi, după finalizarea orelor de şcoală în a-şi finaliza temele pentru a doua zi, precum şi pentru a aprofunda diferite materii la care sunt deficitari;
– organizarea de ateliere de lucru cu părinţii elevilor selectați, în care se diseminează informaţii şi tehnici de lucru pentru a asigura sănătatea copiilor, pentru a-i motiva să îşi desăvârşească traseul educaţional şi profesional etc.;
-
– organizarea de ateliere tematice (dans, activitati artistice/desen, informatice, orientare turistică/geografie, limba engleza), pentru copii din ciclul gimnazial, ateliere ce vor fi realizate săptămânal de profesori specialiști de nivel gimnazial. Se vor derula şi activităţi alternative celor educaţionale de creştere/dezvoltare a competenţelor informatice, de lectură, de cunoaştere a limbii engleze etc., cu scopul de a recupera lacunele existente în pregătirea lor şcolară. Pentru a consolida cunoştiinţele lor şcolare, se vor organiza concursuri care au ca scop stimularea creşterii rezultatelor şcolare şi diminuarea riscului educaţional.
-
– organizarea de excursii bianuale, cu o durată de 3 zile, pentru cca 20 de copii; scopul acestor excursii este acela de creştere a nivelului de cutură generală a copiilor, tematica abordată putând fi istoria, cultura, religia etc.;
– organizarea anuală a unei excursii tematice pentru copii, la care vor fi selectati şi vor participa un numar de cca. 20 copii pe o perioadă de 7 zile. Activităţile din cadrul acestei excursii tematice se vor axa pe organizarea de ateliere tematice, jocuri motivaţionale outdoor şi indoor, drumeţii şi excursii, serate muzicale, prezentări tematice, orientare turistică, concursuri, ecologie etc.
-
Prin acțiunile din domeniul educației se urmăreşte, de asemenea, planificarea şi implementarea acţiunilor de suport pentru facilitarea participării a cel puţin două grupe de cursanţi (40 de beneficiari) la programul a II-a şansă, conform metodologiei existente la nivel naţional. Activitatea este realizată de catre consilierul a două şansă şi monitorizată de responsabilul activitate educaţie şi include acoperirea cheltuielilor de transport pentru participanți, pe o distanță de 40 km zilnic dus întors, acoperind distanța de la Vințu de Jos la școli acreditate pt programul a II șansă din Alba Iulia sau Sebeș și retur.